اصول و مبانی هوشمند سازی مدارس از دیدگاه دیوید پرکینز و همکاران

اصول و مبانی هوشمند سازی مدارس به منظور آموزش بهتر، توسط دیوید پرکینز و همکارانش در پروژه zero در دانشگاه هاروارد ، بر اساس دو اعتقاد زیر بنا شده است:

۱-   یادگیری نتیجه تفکر است و تفکر خوب از طریق هوشمند سازی مدارس توسط همه دانش­ آموزان قابل آموختن است.

۲-   آموزش باید شامل درک عمیق باشد و درک عمیق یعنی انعطاف پذیری و استفاده فعال از دانش با کمک فرایند هوشمند سازی مدارس.

david_perkins(1)

این مبانی و اصول، ساختاری برای هوشمند سازی مدارس ایجاد می­ کند. ساختاری با چشم اندازی از یک جامعه یادگیرنده که در تفکر و درک عمیق فرو رفته و برای همه اعضای خود ارزش و احترام قائل است و دانش ­آموزان را برای ورود به جهان به عنوان عضوی مسئولیت پذیر و متفکر آماده می­ سازد.

این چشم انداز از ساختار هوشمند سازی مدارس به عنوان پایه واساسی برای روابط شور و مشورتی بین پروژه zero و سیستم مدرسه که با اهداف مشابه عمل می­کنند، تلقی می­شود.

بر اساس این دیدگاه هفت اصل کلیدی در هوشمند سازی مدارس وجود دارد:

۱-   دانش مولد ( زایا ). بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس، مدارس باید به دقت بررسی کنند که کدام یک از محتوا های تربیتی و دروس رشته ­های مختلف علمی ، به نفع دانش ­آموزان خواهد بود. دروس ساختاریافته و مشخص که بیشترین پتانسیل را برای پیشرفت دانش آموزان دارد، یک نقطه شروع مهم برای الگوی هوشمند سازی مدارس است.

۲-   الگوی هوشمند سازی مدارس هوش را یادگرفتنی می پندارد. بر خلاف سنت روانشناسی که تمایل دارد هوش را یک کمیت ثابت معرفی کند، تحقیقات پروژه zero و دیگر پروژه­های مربوط به هوشمند سازی مدارس نشان می­دهد که دانش ­آموزان می­توانند راه­ های فکر کردن را بیامورند و عملکرد خود را بهبود ببخشند. آموزش بهتر برای فکر کردن در محیط آموزشی که ساختار و فرهنگ آن بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس است و از این نوع تفکر حمایت می­کند ، می­تواند به صورت قابل توجهی به دانش­ آموزان کمک کند تا استعدادهای خود را کشف نموده و یادگیری خود را نیز افزایش دهند.

۳-   الگوی هوشمند سازی مدارس بر تمرکز بر ادراک تاکید دارد. از آنجا که دانش ­آموزان اهداف مشروع زیادی برای درس خواندن دارند اما اغلب با گذشت اولین روز از مدرسه، تمرکز و هدف گذاری بر روی درک عمیق را فراموش می­ کنند. در مدل هوشمند سازی مدارس، بر روی کار دانش­آموزان تاکید بسیاری می­شود و در مقایسه با عادت ­های تکراری یادگیری عمیقی را ایجاد می­کند.

۴-   آموزش دست یابی به ناشناخته ­ها و تسلط بر آموخته ­ها در الگوی هوشمند سازی مدارس. یک اصل ساده اما سودمند آموزش این است که یادگیری دانش ­آموزان در فرصت ­های مناسب و پرانگیزه ، افزایش می یابد. روش های تدریس بر مبنای الگوی هوشمند سازی مدارس دانش ­آموزان را برای پل زدن به زمینه ­های جدید علمی هدایت می­کند و موجب ایجاد انگیزه در آنان می شود. با این روش احتمال اینکه دانش­آموزان خوب یاد بگیرند را به میزان زیادی افزایش می­دهد و باعث می­شود دانش ­­آموزان به صورت فعال از چیزهایی که یاد می­گیرند استفاده ­کنند.

۵-   الگوی هوشمند سازی مدارس از ارزیابی­ بر اساس میزان یادگیری ( ارزیابی یادگیری محور) حمایت می کند. ارزیابی عملکرد خود همانند یک ابزار سنجش عمل میکند و انعکاس دهنده میزان یادگیری است. بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس علاوه بر معلمان، دانش ­آموزان نیز باید به ارزیابی خود بپردازند . این امر باعث ایجاد محیطی پویا می شود که در آن دانش ­آموزان برای کار و یادگیری خود بالاترین مسئولیت را به عهده می گیرند.

۶-   الگوی هوشمند سازی مدارس استقبال از پیچیدگی را به دانش آموز یاد می دهد. تفکر پر بینش و درک عمیق به دانش ­آموزانی نیاز دارد که قادر به مقابله و حتی پیشرفت در موقعیت ­ها و مشکلات پیچیده باشند. الگوی هوشمند سازی مدارس به دانش ­آموزان کمک می­کند تا مهارت ­ها و تحمل پیچیدگی ها را در خود وسعت بخشیده و برای مقابله با مشکلات آماده شوند.

۷-   الگوی هوشمند سازی مدارس به مدرسه کمک می کند تا یک سازمان یادگیرنده باشد. بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس، مدارس هوشمند علاوه بر این که مکان ­هایی را برای رشد دانش ­آموزان فراهم می کند، امکانی را هم برای رشد معلمان و مدیران نیز در نظر می گیرد و همچنین موجب حمایت و تشویق علایق فکری و همکاری ­های حرفه­ای می­شود. علاوه بر این، یادگیری سازمانی موفق، ساختارهایی ایجاد می­کند که تمامی اعضای مدرسه قادر به همکاری در فرایند های تنظیم و نظارت بر خود باشند و همچنین مدرسه را به سیستمی پویا تبدیل کرده که همگام با نیازها و یا تغییرات جامعه، تغییر ­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *