نکات کلیدی برای اولیا در استفاده صحیح از رایانه و اینترنت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دانش آموزان زیادی بیشتر وقت خود را به استفاده از رایانه و اینترنت اختصاص می دهند. همواره برای والدین این نگرانی وجود دارد که چه اندازه فرزندانشان در امنیت کامل فکری و اخلاقی هستند.

با مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که به طور چشمگیری نگرانی استفاده از رایانه و اینترنت به سن فرزندان بستگی دارد و اینکه چه اندازه با تکنولوژی سر و کار دارد. اما اگر فرزندان کودک هستند و علاقه به بازی های رایانه ای و اینترنت در آن ها در حال افزایش است، قطعا زمان آن رسیده تا طرح های دیجیتالی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

اقداماتی هستند که می توانید انجام دهید و اطمینان خاطر پیدا کنید از اینکه فرزندانتان در دنیای تکنولوژی امروز امنیت دارند و با تعهد کار می کنند .

در اینجا ۱۰ نکته برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد:

۱-     قاعده بازی را فرا بگیرید: تلاش کنید اصول اولیه تکنولوژی که فرزند شما به استفاده روزانه از آن عادت کرده است را درک کنید. فناوری بخش بزرگی از زندگی فرزندان را تشکیل می­دهد و هیچ پدر و مادری نمی­تواند در این زمینه حتی یک گام از مسئولیت­ هایش فاصله بگیرد. شما ممکن است نقش والدینی خود را در همه ابعاد دیگر زندگی فرزندانتان ایفا کرده باشید، اما در دنیای در حال گسترش دیجیتال، بدون داشتن درک صحیحی از این اصول، نمی­توانید به عنوان یک عضو فعال حضور داشته باشید.

۲-     باب گفتگو را باز کنید: با کودک خود درباره تکنولوژی و به خصوص امنیت اینترنت صحبت کنید. با یک سری از قوانین برای استفاده از کامپیوتر و اینترنت با یکدیگر به توافق برسید. با هم در اینترنت جستجو کنید. حضور خود را در این زمینه استمرار ببخشید. فعالیت ­های تکنولوژی فرزند شما به مرور افزایش پیدا می­کند و هر قدر که بزرگتر می شود به دلیل پیشرفت تکنولوژی این فعالیت ­ها هم کامل تر می شود. پس زمان گفتگو با فرزندتان را در این زمینه افزایش دهید.

۳-     آگاه باشید: بدانید که فرزندتان از چه تکنولوژی ­هایی استفاده می­کند. چه بازی ­هایی انجام می­ دهد. از چه وب سایت ­هایی بازدید می­کند و با چه کسانی در ارتباط است. یک لیست تایید شده از وب سایت­ ها در اختیار فرزندان خردسال خود قرار دهید.

۴-     علاقمند باشید: از کودکان بپرسید که به چه کاری مشغول هستند. از چه برنامه­ هایی استفاده می­کنند. از چه سایت ­هایی دیدن می­کنند. از آن­ها بخواهید به شما نشان دهند که اسباب بازی ­های دیجیتالی آن­ها چگونه کار می­کنند و آن ­ها و دوستانشان با این اسباب بازی­ها چگونه کار می کنند.

۵-     به کودک خود کمک کنید تا رفتار نامناسب را درک کند: اگر شما یا فرزندتان با برنامه­ های نامناسب روبرو شدید، از بازی ­های خشن ویدئویی گرفته تا شکارچیان آنلاین یا بازی­های کامپیوتری با محتوای زورگویی،اجازه ندهید که ادامه پیدا کند. همواره در زمینه گفتگو با فرزندتان ، مشورت با دیگر والدین و چه در مشاوره با افراد متخصص در امور کودکان فعال باشید.

۶-      خرید یک رایانه خانوادگی و قرار دادن آن در یک مکان عمومی در خانه: فرزندان خود را تشویق کنید که به این رایانه به عنوان یک رایانه برای استفاده همه اعضای خانواده نگاه کنند. به هر کدام از فرزندان خود یک نام کاربری و رمز عبور اختصاصی بدهید تا آن ­ها احساس مالکیت و حریم خصوصی داشته باشند.

 ۷-     هرگز اطلاعات شخصی را بر روی اینترنت قرار ندهید. برای کودکان شرح دهید که هرگز اطلاعات شخصی را بیرون ندهند. آدرس ایمیل خانوادگی، شماره تلفن ها، اسامی ، آدرس ­های منزل، جزییات خانوادگی، عکس­ها و …. همگی باید به دقت حفظ شوند. اگرچه سایت ­های اجتماعی به اشتراک گذاری این اطلاعات را تشویق می کنند اما فرزند شما باید بداند حفاظت از هویت خود و خانواده اش باید از اصلی ترین اولویت های او باشد.

 ۸-     توانمند باشید. از نرم­افزارهای فیلتر ویا ناظر استفاده کنید. شما لازم نیست فعالیت ­های فرزندتان را هر روز چک کنید. اما این حقیقت که شما توانایی کنترل فرزندتان را دارید و آن ­ها می­دانند که شما این توانایی را دارید به شکل دهی روندی منظم و صحیح برای رفتار مسئولانه کودکان کمک می­کند.

 ۹-    برای فرزندان الگو باشید: این صحیح نیست که کودکانتان را در استفاده از رسانه ­های تصویری محدود می کنید در حالی که خود تمام روز به لپ ­تاپ خود چشم دوخته ­اید یا صد­ها پیامک را با گوشی ارسال می­کنید. کودکان از رفتار والدین در همه زمینه­ ها الگو برداری می­کنند و نحوه استفاده از تکنولوژی از این قاعده مستثنی نیست. پس سعی کنید الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید.

 ۱۰-با دیگر اولیا درباره تجارب تکنولوژیکی فرزندتان و امنیت شبکه صحبت کنید: با دیگر پدر و مادر­های نگران یک تیم تشکیل دهید. در این جلسات نقطه نظر های خود را مطرح کنید و در یک موضوع خاص به نتیجه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *