شیوه های یک مدرسه هوشمند برای یادگیری آزادانه و بدون محدودیت

مدرسه هوشمند یک محیط یاد دهی- یادگیری است که چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار می دهد :

الف – برنامۀ درسی

ب – روش تدریس

ج – ارزیابی

د – محتوا

برنامه درسی در مدرسه هوشمند:

در مدرسه هوشمند هیچگونه محدودیتی برای برنامه درسی وجود ندارد و دانش آموز باید در همه زمینه ها پرورش داده شود و حتی به دانش آموزان اجازه داده می شود که از برنامه درسی خود نیز فراتر روند. برنامه درسی در مدرسه هوشمند باید همه جانبه بوده و دانش­ آموز را با مسائل جهانی از جمله اقتصاد و فرهنگ های حاکم در دنیا آشنا سازد.

روش تدریس در مدرسه هوشمند:

انسان ها از نظر یادگیری با یکدیگر متفاوت هستند. تحقیقات نشان داده ­است که فناوری های نوین باعث افزایش سرعت یادگیری می­شود. در مدارس کنونی مدت زمان مشخصی برای یادگیری در نظر گرفته می شود که دانش آموز باید در مدت زمان خواسته شده درس های محدود و مشخصی را فرا بگیرد. در روش های آموزش نوین در مدارس هوشمند، هدف آن است که به هر دانش آموز فرصت کافی دهیم تا در مدت زمانی که به یادگیری دروس نیاز دارد، دروس را فرا بگیرد و دانش­ آموزان با سرعت یادگیری بالا و دانش آموز با سرعت یادگیری پایین را در یک میدان رقابتی قرار ندهیم. این شیوه با عدم محدودیت برنامه درسی دانش آموز هماهنگی دارد. دانش آموزان مدارس هوشمند، خودشان سرعت یادگیریشان را تعیین می‌کنند و ساعات یادگیری محدود به ساعات مدرسه نیست و در هر لحظه که اراده کنند کلاس‌های دلخواهشان را از طریق برنامه‌های رایانه ای یا ارتباط از راه دور در اختیار خواهند داشت.

ارزیابی در مدرسه هوشمند:

حال که دانش آموز را از حصار برنامه درسی و زمان یادگیری رهاندیم، باید با شیوه­ای نو به ارزیابی دانش­ آموزان بپردازیم. در مدرسه هوشمند هر دانش آموز را بدون مقایسه با دیگر دانش­ آموزان ارزیابی می­ کنیم. به این شکل که یک دانش آموز واحد در بازه زمانی مخصوص به خود چه میزانی از مطالب جدید و مهارت های جدید را آموخته و نسبت به گذشته ( در مقایسه با خودش) چه میزان رشد داشته است.

اصلی که باید در این روش همواره در نظر داشت، آن است که هر دانش ­آموز با وجود این که از لحاظ برنامه درسی و مدت زمان یادگیری آزاد است، اما این روند باید به گونه­ای باشد که سرعت یادگیری دانش آموز به مرور پیشرفت داشته باشد. و این عدم محدودیت ها به پیشرفت دانش آموز منجر شود.

در مدارس هوشمند سیستم ارزشیابی دانش آموزان به صورت الکترونیکی است و به جای اینکه در مقاطع و نوبت ‌های فاصله دار (در پایان هر فصل یا هر ترم و …) صورت پذیرد، همه روزه و به طور مداوم انجام می‌گیرد که تعدادی از این آزمون ‌ها هم به صورت آنلاین و از راه دور می‌باشند.

محتوا در مدرسه هوشمند:

در مدرسه هوشمند معلمان می‌توانند با استفاده از بانک ‌های اطلاعاتی و برنامه‌ های نرم افزاری و غیره دروس جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی و یا اینکه دروس موجود را تغییر داده و اصلاح کنند. بنابراین محتوای آموزشی دروس در مدرسه هوشمند الکترونیکی بوده و تا حدودی متفاوت با مدارس دیگر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *