راهکارهای ساده برای رفع موانع هوشمندسازی مدارس

چه کنیم تا یک مدرسه هوشمند فعال داشته باشیم؟

شما به عنوان مدیر حتما در تلاش هستید تا مدرسه خود را ارتقا بخشیده و به یک مدرسه هوشمند تبدیل کنید.

در ایران مشکلاتی برای هوشمند سازی مدارس وجود دارد که اگر ساعی و امیدوار باشید، قطعا می­توانید به یک عضو فعال و برتر در این زمینه تبدیل شوید.

مشکلات مالی، عدم آگاهی والدین، عدم همکاری معلمین، عدم پشتیبانی چشمگیر و مستمر از سوی مسئولین هریک خود به تنهایی می تواند شما را از پیمودن ادامه مسیر دلسرد کند. اما اگر برنامه ریزی دقیق داشته و صبور باشید، خواهید دید که چگونه می­توانید بسیاری از این مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارید. تنها همیشه این مساله را در نظر داشته باشید که نتایج کار خود را ممکن است در طولانی مدت بدست آورید بنابراین شما به عنوان یک مدیر مدبر و دلسوز باید پایدار و صبور باشید و به کار خود ایمان داشته باشید و آن را باور کنید.

مشکلات مالی مدرسه شما می­تواند بسیار کسل کننده باشد و احساس کنید در این زمینه نمی توانید فعالیت مثبتی داشته باشید. اما قطعا اینطور نیست و شما می­توانید راهکارهای ساده ای را از همین امروز انجام دهید:

اولین پیشنهاد ما به شما این است که یک صندوق پس­انداز با نام صندوق هوشمند سازی در مدرسه هوشمند خود ایجاد کنید. دقت کنید اگر صندوقی برای پس انداز در مدرسه دارید کافی نیست و باید یک صندوق جداگانه به این نام اختصاص دهید. بنابر اندازه توانایی خود درصد ثابتی از وجوه پس اندازی را به این صندوق و باقی را به یک صندوق عمومی که معمولا در مدرسه دارید، اختصاص دهید. بعد از مدتی می­توانید با پول پس­ انداز شده سرمایه گذاری های لازم را انجام داده و توانایی مالی خود را برای هوشمند سازی افزایش دهید.

اگر از شما سوال شود که در زمینه هوشمند سازی، کدام یک از قشرهای آموزش و پرورش ، مدیران ، معلمین ، دانش­آموزان یا اولیا بیشترین مسئولیت را دارند، پاسخ شما چیست؟

شاید شما آموزش و پرورش را مسئول پروژه هوشمند سازی بدانید اما مطمئنا بسیاری از تصمیمات آموزش و پرورش بازخورد فعالیت ­های شماست و نقش مدیران در این زمینه کلیدی ترین نقش است. شما عضوی هستید که می توانید با تمام اعضا جامعه مدرسه و آموزش و پرورش ارتباط فعالانه داشته باشید.

مشکل دیگری که در این زمینه خواهید داشت، مشکل عدم آگاهی والدین، عدم همکاری معلمان یا دانش آموزان است. تا کنون این مشکلات بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته است و می ­دانیم تنها راه حل آن آموزش است.

روش­های متفاوتی برای آموزش معلمان و دانش آموزان و اولیا وجود دارد که شما می­توانید این روش­ها را با انرژی و به صورت فعالانه در مدرسه هوشمند خود پیاده کنید. علاوه بر کلاس­های آموزشی یاد شده، فعالیت ­های دیگری نیز وجود دارند که شما با انجام آن ­ها می­توانید تمامی نقش های کاربری مدرسه را نسبت به اهمیت هوشمند سازی ، حساس کنید. مثلا برگزاری دوره­ های آزمون آنلاین در مدرسه ، ایجاد شور و نشاط و ایجاد انگیزه در دانش ­آموزان برای شرکت در این ­آزمون­ ها، خرید کتابخانه های الکترونیکی برای دانش ­آموزان و تشویق آنها برای مطالعه.

همواره در نظر داشته باشید اگر در ابتدای مسیر هوشمند سازی مدرسه خود هستید، ممکن است در اجرای این پروژه­ ها با موانعی رو به رو شوید. به عنوان مثال ممکن است تعدادی از دانش­آموزان توانایی خرید دستگاه کامپیوتر را نداشته باشند یا دسترسی به اینترنت برایشان سخت باشد اما آگاه باشید که این کمبود ها نباید موجب از حرکت ایستادن شما شود . همواره سعی کنید پروژه هوشمندسازی را با حداقل امکانات هم که شده به پیش ببرید. بسیاری از این فعالیت ها می تواند کمک کند تا شیوه­ های هوشمندسازی در مدرسه شما بنیادی شده و اساس آن به آرامی در مدرسه شکل بگیرد.

پس برای رفع موانع هوشمند سازی منتظر نباشید تا تصمیماتی از بالا برای تغییرات مدرسه شما اتخاذ شود بلکه خود به پیشواز تغییرات بروید و از آن ­ها استقبال کنید تا بتوانید نقش مدیریتی خود را در مدرسه هوشمند پررنگتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *