۱۰ دلیل برای آنکه از سامانه همگام استفاده نکنیم!

    برخی از مدارس دولتی از سر ناآگاهی، یا گاه به خاطر فشاری که از سمت برخی مسئولین بالادستی به آن ها وارد می شود، به سمت استفاده از نرم افزارهای بی کیفیتی کشیده می شوند که استفاده از آن ها نه تنها هیچ مزیتی برای مدرسه در بر نخواهد داشت، بلکه در اکثر مواقع کاملا نتیجه عکس دارد، بدین معنا که جز اضافه کردن فرایندهای غیرضروری و مطلقا غیرمفید، که وقت برخی مسئولین مدرسه را هدر می دهد، به هیچ روی راهگشای هیچ یک از فرایندها و روال های آموزشی و پرورشی مدارس نبوده و نمی تواند برای آن ها مفید واقع شود.

    برخی از این نرم افزارها حتی با آنکه از سوی نهادهایی مانند آموزش و پرورش و با صرف هزینه های میلیاردی آماده شده و قرار بوده در مقیاس ملی به یکپارچگی فرایندهای مدارس کمک کند، در عمل باعث جزیره ای تر شدن سیستم های نرم افزار در مدارس و بدبین نمودن مدارس و خانواده ها به این دسته از خدمات خواهد شد.

    تجربه ناموفق و محکوم به شکست سامانه نرم افزاری همگام یکی از بهترین مثال های موجود در این زمینه است که به خوبی نمایانگر سوء مدیریت، عدم تخصص، اتلاف منابع در مقیاس ملی و ناکارامدی و عدم کیفیت به معنای واقعی می باشد. تمامی مدارسی که به هر نحو از این سیستم استفاده کرده باشند، قطعا این ادعا را به طرق گوناگون، کم یا زیاد تصدیق خواهند نمود. در ادامه ۱۰ دلیل برای عدم استفاده از این به اصطلاح سامانه نرم افزاری ارائه شده است:

  • عدم رعایت اصول مهندسی در طراحی و اجرای پروژه
  • عدم ارائه راهکارهای موردنیاز مدارس به صورت یکپارچه
  • راهگشا نبودن و حتی سخت تر نمودن اجرای برخی فرایندها
  • عدم اقبال مدیران و مسئولان فناوری، دانش آموزان و خانواده ها برای استفاده از آن
  • محیط کاربرناپسند با کاربری نامنسجم و غیرحرفه ای
  • بی سلیقگی در طراحی ظاهری
  • نداشتن تیم پشتیبانی پاسخگو و سازمان یافته
  • روال کند توسعه و رفع ایراد
  • عدم پویایی و پوشش ندادن نیازمندی های مدارس
  • عدم تناسب با فناوری های روز دنیا

    خوب است مسئولان فناوری و مدیران مدارس این نکته را همواره به خاطر بسپارند که استفاده نکردن از فناوری های نرم افزاری در هر شرایطی به مراتب از به کارگیری نرم افزار بد، بهتر است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *