اصول و مبانی هوشمند سازی مدارس از دیدگاه دیوید پرکینز و همکاران
اصول و مبانی هوشمند سازی مدارس به منظور آموزش بهتر، توسط دیوید پرکینز و همکارانش در پروژه zero در دانشگاه هاروارد ، بر اساس دو اعتقاد زیر بنا شده است:
1- یادگیری نتیجه تفکر است و تفکر خوب از طریق هوشمند سازی مدارس توسط همه دانش آموزان قابل آموختن است.
2- آموزش باید شامل درک عمیق باشد و درک عمیق یعنی انعطاف پذیری و استفاده فعال از دانش با کمک فرایند هوشمند سازی مدارس.
این مبانی و اصول، ساختاری برای هوشمند سازی مدارس ایجاد می کند. ساختاری با چشم اندازی از یک جامعه یادگیرنده که در تفکر و درک عمیق فرو رفته و برای همه اعضای خود ارزش و احترام قائل است و دانش آموزان را برای ورود به جهان به عنوان عضوی مسئولیت پذیر و متفکر آماده می سازد.
این چشم انداز از ساختار هوشمند سازی مدارس به عنوان پایه واساسی برای روابط شور و مشورتی بین پروژه zero و سیستم مدرسه که با اهداف مشابه عمل میکنند، تلقی میشود.
بر اساس این دیدگاه هفت اصل کلیدی در هوشمند سازی مدارس وجود دارد:
1- دانش مولد ( زایا ). بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس، مدارس باید به دقت بررسی کنند که کدام یک از محتوا های تربیتی و دروس رشته های مختلف علمی ، به نفع دانش آموزان خواهد بود. دروس ساختاریافته و مشخص که بیشترین پتانسیل را برای پیشرفت دانش آموزان دارد، یک نقطه شروع مهم برای الگوی هوشمند سازی مدارس است.
2- الگوی هوشمند سازی مدارس هوش را یادگرفتنی می پندارد. بر خلاف سنت روانشناسی که تمایل دارد هوش را یک کمیت ثابت معرفی کند، تحقیقات پروژه zero و دیگر پروژههای مربوط به هوشمند سازی مدارس نشان میدهد که دانش آموزان میتوانند راه های فکر کردن را بیامورند و عملکرد خود را بهبود ببخشند. آموزش بهتر برای فکر کردن در محیط آموزشی که ساختار و فرهنگ آن بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس است و از این نوع تفکر حمایت میکند ، میتواند به صورت قابل توجهی به دانش آموزان کمک کند تا استعدادهای خود را کشف نموده و یادگیری خود را نیز افزایش دهند.
3- الگوی هوشمند سازی مدارس بر تمرکز بر ادراک تاکید دارد. از آنجا که دانش آموزان اهداف مشروع زیادی برای درس خواندن دارند اما اغلب با گذشت اولین روز از مدرسه، تمرکز و هدف گذاری بر روی درک عمیق را فراموش می کنند. در مدل هوشمند سازی مدارس، بر روی کار دانشآموزان تاکید بسیاری میشود و در مقایسه با عادت های تکراری یادگیری عمیقی را ایجاد میکند.
4- آموزش دست یابی به ناشناخته ها و تسلط بر آموخته ها در الگوی هوشمند سازی مدارس. یک اصل ساده اما سودمند آموزش این است که یادگیری دانش آموزان در فرصت های مناسب و پرانگیزه ، افزایش می یابد. روش های تدریس بر مبنای الگوی هوشمند سازی مدارس دانش آموزان را برای پل زدن به زمینه های جدید علمی هدایت میکند و موجب ایجاد انگیزه در آنان می شود. با این روش احتمال اینکه دانشآموزان خوب یاد بگیرند را به میزان زیادی افزایش میدهد و باعث میشود دانش آموزان به صورت فعال از چیزهایی که یاد میگیرند استفاده کنند.
5- الگوی هوشمند سازی مدارس از ارزیابی بر اساس میزان یادگیری ( ارزیابی یادگیری محور) حمایت می کند. ارزیابی عملکرد خود همانند یک ابزار سنجش عمل میکند و انعکاس دهنده میزان یادگیری است. بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس علاوه بر معلمان، دانش آموزان نیز باید به ارزیابی خود بپردازند . این امر باعث ایجاد محیطی پویا می شود که در آن دانش آموزان برای کار و یادگیری خود بالاترین مسئولیت را به عهده می گیرند.
6- الگوی هوشمند سازی مدارس استقبال از پیچیدگی را به دانش آموز یاد می دهد. تفکر پر بینش و درک عمیق به دانش آموزانی نیاز دارد که قادر به مقابله و حتی پیشرفت در موقعیت ها و مشکلات پیچیده باشند. الگوی هوشمند سازی مدارس به دانش آموزان کمک میکند تا مهارت ها و تحمل پیچیدگی ها را در خود وسعت بخشیده و برای مقابله با مشکلات آماده شوند.
7- الگوی هوشمند سازی مدارس به مدرسه کمک می کند تا یک سازمان یادگیرنده باشد. بر اساس الگوی هوشمند سازی مدارس، مدارس هوشمند علاوه بر این که مکان هایی را برای رشد دانش آموزان فراهم می کند، امکانی را هم برای رشد معلمان و مدیران نیز در نظر می گیرد و همچنین موجب حمایت و تشویق علایق فکری و همکاری های حرفهای میشود. علاوه بر این، یادگیری سازمانی موفق، ساختارهایی ایجاد میکند که تمامی اعضای مدرسه قادر به همکاری در فرایند های تنظیم و نظارت بر خود باشند و همچنین مدرسه را به سیستمی پویا تبدیل کرده که همگام با نیازها و یا تغییرات جامعه، تغییر کند.